Julča vo Forbesu
Je to úspech Julča vo Forbesu
Práve maľujem plameniaky na čiapky, ozve sa do telefónu. Hovorí Petra Plemlová, pôvodne učiteľka z materskej školy, ktorá pred piatimi rokmi začala doma v obývačke šiť vybavenie pre deti.
Celý článok TU.
Dneska má firmu s ročným obratom takmer 40 miliónov korún a rýchlo rastie ďalej. Jej Unuodesign predáva látky s vlastnými pestrými potlačami, šije funkčné detské oblečenie na von aj moderné látkové plienky. Veľa rodičov nedá na jej produkty dopustiť, a tento rok navyše na vyhlasovaní súťaže EY Podnikateľ roka získala cenu za najlepší podnikateľský príbeh.
„Sme fantastická krajina pre podnikanie,“ hovorí prekvapivo Plemlová. Nadávať na to, čo človek nezmení, totiž podľa nej nemá zmysel. „Zvládla som začať so štyrmi deťmi doma na kolene a bez skúseností, tak to s tým podnikaním asi nebude tak ťažké, nie?“ Smeje sa.
Sama si navrhuje potlače látok aj to, ako bude oblečenie vyzerať. S českou ručnou výrobou sa jej pritom darí konkurovať aj lacnému tovaru z Ázie.
Jej veľkou výhodou sú totiž rôzne praktické vychytávky, na ktoré prišla počas svojej práce v škôlke: nohavice napríklad nemajú gombíky alebo zipsy, aby si ich deti zvládli obliekať samé. Jednoduchý nápad, ktorý funguje, a ktorý (spolu s kvalitou a českou výrobou) priťahuje stále viac
zákazníkov.
A áno, čakáte to správne: jej firma vznikla vlastne náhodou. Veľmi jej nefungovalo manželstvo a Plemlová videla, že sa bude musieť spoľahnúť sama na seba. Ako malá sa doma naučila rôzne ručné práce, chodila na grafiku, nápadov mala veľa a nebála sa pracovať rukami.
Nakúpila teda látky a začala šiť najskôr pre svoje deti. Z veľkých rolí jej ale zostávali zvyšky látok, ktoré začala predávať ďalej. Takto nenápadne a mimochodom začal jej prvý „biznis“. Firme sa postupne začalo dariť, čoskoro ale prišiel tvrdý pád: manžel Plemlovej totiž psychicky ochorel a zničil byt, v ktorom boli aj látky určené na predaj.
Možno je to klišé, že si má človek na všetkom zlom hľadať to dobré, ale v tomto príbehu to funguje stopercentne.
Plemlovej z veľkých rolí ostali len kúsky nezničenej látky a vtedy prišiel spásonosný nápad: ušiť z nich moderné látkové plienky. Podarilo sa! A firma sa začala zasa stavať na nohy. Okrem plienok a obnoveného predaja látok začala Plemlová postupne vo veľkom vyrábať aj detské oblečenie na von a strhla sa lavína.
Tovar sa chytil – dnes si s menom Unuodesign väčšina zasvätených spojí práve užitočné softshellové nohavice a bundy; zákaziek pribúdalo a mladá podnikateľka na to už sama nestačila. „Musela som utiecť z Prahy, nebolo tam možné nájsť zamestnancov. Odišla som do Tábora a bol to super krok,“ hovorí Plemlová s tým, že v Prahe by sa jej nepodarilo vytvoriť tak úspešnú firmu.
Dnes zamestnáva okolo 30 ľudí, a ak pôjde všetko podľa plánu, na konci roka ich bude zhruba o 20 viac. Vlani mal jej Unuodesign obrat 38 miliónov korún a tento rok by sa mal dostať k 50 miliónom korún.
„Všetko, čo na podnikanie potrebujem, som sa naučila na YouTube,“ smeje sa s tým, že firma doteraz rástla „sama“. Tento rok prvýkrát začína Plemlová investovať do marketingu. „Viac než reklama funguje počasie. Mám radosť, keď je vonku hnusne. To sa predáva najlepšie,“ hovorí.
Stále viac idú na odbyt šité výrobky, rôzne nohavice, bundy a doplnky pre deti, pritom toto bola pôvodne len okrajová záležitosť. Gros biznisu Unua bolo v navrhovaní, výrobe a predaji vlastných látok. „Pôvodne doplnkový segment ale vlani narástol o 400 percent a ide ďalej,“ hovorí Plemlová.
Rozširuje aj predaj vlastných i dovážaných látok. „Rozbiehame i veľkoobchod. Povedala som si, že keď už tie látky predávame, tak prečo to neurobiť rovno vo väčšom,“ opisuje Plemlová. Do kariet jej hrá to, že v Česku v poslednom čase pribúda drobných firiem, ktoré šijú oblečenie alebo látkové doplnky do domácnosti.
Teraz mieri Plemlová so svojim Unuodesignom do zahraničia. „Pôvodne som nechcela vyvážať, ale už teraz za nami často prichádzajú zahraniční zákazníci sami, tak to začneme podporovať,“ hovorí.
Predáva už do Belgicka, Talianska, Slovinska a teraz sa chce zamerať na trhy, ako je napríklad Bulharsko alebo Rumunsko. Zvažuje preto spojenie svojej firmy s nejakým investorom alebo skupinou, ktorá má medzinárodné skúsenosti. „Získavanie cudzích trhov je lepšie ľadoborcom než špáradlom,“ smeje sa.
Tento rok chce rozšíriť aj ponuku a začne vyrábať napríklad batohy alebo podložky do kočíkov. „Všetko je čiernobiele, sme stále najšedivejšou krajinou v Európe, pritom deti potrebujú farby. Tak to musíme trochu rozsvietiť,“ hovorí Plemlová.
Že by jej došli nápady sa nebojí. „Môj diár nápadov má asi päť tisíc riadkov. Vystačím si s nimi najmenej 50 rokov!“ A okrem toho vedie aj nadáciu, ktorá zbiera použitý tovar, ktorý následne mieri k slobodným matkám v neľahkej situácii.